Dizi sektörü için yeni bir ‘challenge’
Cep telefonları izleme şeklimizi değiştirdi. Dikey ekranda, 15-30 saniyelik videolar, dikkat süresinin kısaldığı günümüze en uygun format. Peki bu değişim içerik üretimine nasıl yansıtıyor? ‘Dikey drama’, dizi sektöründe dönüşümün habercisi olabilir mi?
Peki, dikey format dizi sektörü açısından gerçekten bir dönüşümün fitilini ateşleyebilir mi? Ana akımla mücadele etmesi henüz zor ama ilk hedef bu değil. Hedef öncelikle, içeriklerini neredeyse tamamen dikey ekranlardan tüketen ve mobil cihazda uzun içerik yerine kısa, hızlı ve yoğun içerikleri tercih eden, Z kuşağı başta olmak üzere yeni nesil izleyiciler. Dünya genelinde mobil video izlenmelerinin yüzde 71’inin dikey formatta gerçekleştiğini düşünecek olursak göz ardı etmek mümkün değil. Şimdi mesele kaliteli prodüksiyon ve daha genel bir kitleyi dikey ekrana çekecek hikayelerle yol almak. Anladığım kadarıyla İki Dakika Creative House tam da bu iddiayla çalışıyor. Yeni Nesil Aile ile sektörün ilgisini dikey formata çekiyor. Nitekim, şimdiden ‘ünlü’ oyuncular, yönetmen ve senaristler “Biz nasıl dahil olabiliriz?” şeklinde dikkat kesilmiş durumda. Başka bir deyişle dikey format için ‘Cihangir’den telefonlar gelmeye başlamış’ bile.
Reklamverenin gözü dikey içeriklerde
Anlaşılan o ki, dikey drama sadece bir yaratıcı deneyim değil, aynı zamanda dev bir iş fırsatı olabilir. Türkiye’de dijital reklam harcamaları 2025’te 2 milyar doları aştı ve bu bütçenin büyük kısmı mobil video içeriklere yöneliyor. Reklamverenler için dikey içerik, hem yüksek etkileşim oranları hem de kullanıcıya birebir temas fırsatı sunuyor. İlkin Kavukçu, dikey içeriklerin ölçümlenebilir bir pazar oluşturduğunu anlatıyor.İzlerken satın alma dönemi başlıyor
Bir sonraki adım çok daha cazip gözüküyor. Dünyada giderek yaygınlaşan ‘shop the episode’ konsepti ilgimi çekiyor. Shop the episode, bir dizi ya da programda görülen ürünlerin izleyici tarafından anında satın alınması imkanını sunuyor. Yani izlediğiniz sahnedeki bir elbiseyi, kahve makinesini ya da kanepeleri tek tıkla alışveriş sepetinize ekleyebiliyorsunuz. Belli ki, markalar için yeni bir mecra geliyor. Geleneksel reklamlar izleyici tarafından atlanırken, shop the episode, içerikle bütünleşmiş bir pazarlama kanalı sunuyor.
Gülay Afşar Oksijen